Maar liefst 40% van de Nederlandse bevolking is bang voor de tandarts, waarvan 12% zelfs extreem angstig. Maar waar komt die angst toch vandaan? Mensen zijn bang  om verschillende redenen. Sommigen verwachten dat het erg pijn gaat doen. Anderen zijn bang dat de tandarts gehaast is of hun zorgen verwaarloost. Extra stressfactoren zijn negatieve herinneringen aan eerdere tandartsbezoeken en zelfs de steriele geur van de tandarts. Soms zorgt het onderbreken van de normale routine van de dag voor een bezoek aan de tandarts voor angst. Als er niets aan gedaan wordt, kan de angst voor de tandarts leiden tot serieuze problemen met het gebit, die op hun beurt uiteindelijk meer tandheelkundige behandelingen vereisen.

Vertrouwen en communicatie helpen de stress te verminderen

Een van de belangrijkste factoren bij het overwinnen van de angst is een goede communicatie met je tandarts. Wanneer je tijdens een bezoek je geïnformeerd en onder controle voelt, ben je meestal minder angstig.

“Het komt vaak voor dat mensen zich angstig voelen wanneer ze een arts of tandarts bezoeken”, zegt Kevin Sheu, DDS, professioneel dienstverlener bij Delta Dental. “Maar als de angst van een patiënt de toegang tot de benodigde zorg verhindert, moet het individu een openhartige discussie met de tandarts voeren voordat hij of zij met een behandeling begint. Als professionals in de gezondheidszorg zijn tandartsen getraind om patiënten met angst te behandelen. Veel veilige en comfortabele technieken kunnen de tandheelkundige zorg minder belastend maken, inclusief het gebruik van medicatie.”

Tips om rustig te blijven als je naar de tandarts gaat

Als je zenuwachtig bent voor een aankomend bezoek aan de tandarts, probeer dan deze manieren om je angst onder controle te houden:

  • Deel je angsten. Als je gespannen of angstig bent, vertel het dan aan je tandarts en de assistenten. Het uiten van je bezorgdheid zal je tandarts helpen om de behandeling aan te passen aan je behoeften.
  • Concentreer je op een regelmatige en langzame ademhaling tijdens de ingrepen. Als mensen zenuwachtig zijn, hebben ze de neiging om hun adem in te houden, waardoor het zuurstofgehalte daalt en het gevoel van paniek verder toeneemt. Net als bij sommige meditatietechnieken helpt een focus op een langzame, regelmatige ademhaling het stressniveau te verminderen.
  • Luister naar muziek. Als het geluid van de boor je stoort, neem dan je favoriete muziek en oortelefoons mee. Als je deze niet in mag houden vraag dan of de tandarts wat muziek kan afspelen.
  • Let op wat je eet en drinkt. Vermijd cafeïne voor een tandartsafspraak. Eet eiwitrijk voedsel dat – in tegenstelling tot suikerrijk voedsel – een kalmerend effect heeft.
  • Gebruik handsignalen. Door handsignalen af te spreken om met je tandarts te communiceren blijf je meer in controle. Als je een ongemakkelijk gevoel hebt, geef dan een signaal aan de tandarts om de procedure te verzachten of te stoppen.
  • Kies een dag met weinig stress en andere afspraken. Kies een tijd voor je bezoek aan de tandarts wanneer je minder snel onder druk staat. Dit kan een zaterdag of een vroege ochtendafspraak betekenen.
  • Vraag advies. Als je op zoek bent naar een tandarts, vraag dan vrienden en familie om aanbevelingen. Een goede recensie over een tandarts van iemand die je vertrouwt, kan je angst helpen verminderen.
  • Je kan ook naar een speciale angsttandarts in Amsterdam gaan, deze zijn gespecialiseerd in mensen met angst voor de tandarts. Daarbij staat persoonlijke aandacht centraal en wordt er bijvoorbeeld meer tijd voor de behandeling genomen.