De vraag: Ik ben dol op sushi bestellen, maar ik probeer af te vallen. Zijn er bepaalde soorten sushi die ik moet vermijden? Het antwoord: Als het gaat om een caloriearmere keuken, is het moeilijk om Japans te verslaan – vooral sushi. Het is niet gefrituurd of gedrenkt in saus, en de meeste soorten sushi hebben geen toegevoegd vet. Het kan ook een goede bron van omega-3-vetzuren zijn uit de vis waarmee het wordt gemaakt. In dit blog leggen we je uit welke sushi je het beste kunt eten.

Nigiri sushi

De meest voorkomende soort is nigiri sushi, bolletjes van kleverige rijst met daarop een kleine visfilet of zeevruchten. Afhankelijk van de vissoort varieert een stuk nigiri sushi van 40 calorieën (inktvis, sint-jakobsschelp) tot 50 (zalm, geelstaart) of 65 calorieën (paling, zee-egels).

Mak sushi

Maki sushi is een rol  gemaakt met kleefrijst, vis en nori, een gedroogd zeewier. De meeste maki’s plaatsen de nori aan de buitenkant, maar Californische rollen plaatsen de rijst aan de buitenkant. Gemiddeld heeft één stuk van een maki-broodje 45 calorieën. Een typische volgorde van zes stuks levert 250 tot 375 calorieën op, afhankelijk van het soort vis en of het met avocado wordt gemaakt. (Hoewel avocado veel vet bevat, moet je er rekening mee houden dat het een hart-gezond enkelvoudig onverzadigd vet is.)

Sommige rolls bevatten meer calorieën dan andere. Tempura-shrimp rolls, bijvoorbeeld, hebben ongeveer 500 calorieën per zes stuks omdat de garnalen zijn gefrituurd.

Sashimi sushi

Sashimi is gewoon rauwe vis die in plakken wordt geserveerd zonder rijst. De meeste soorten sashimi leveren 30 tot 40 calorieën per plakje.

De grootte van de portie

Als je je zorgen maakt over calorieën, is je belangrijkste strategie portiegrootte. Het is gemakkelijk om te veel sushi te eten, deels omdat mensen de neiging hebben om het snel te eten – er is geen mes in de vork nodig en er is heel weinig kauwen. Omdat het ongeveer 20 minuten duurt voor je hersenen om te registreren dat je genoeg voedsel hebt gehad, kan snel eten ervoor zorgen dat je te veel eet voordat je je volledig bewust bent van hoeveel je eigenlijk hebt gehad.

Als je probeert af te vallen, adviseer ik vrouwen om bij zes stukken nigiri of maki te blijven en mannen om negen stukken te eten, samen met misosoep of edamame en een salade. Om je tevreden te voelen, eet je langzaam en geniet je van je sushi.

Sushi tijdens de zwangerschap

Een laatste woord over sushi voor vrouwen die zwanger zouden kunnen worden of die borstvoeding geven: Vermijd het gebruik van kwikrijke vis zoals tonijn, koningsmakreel, zwaardvis, haai, tegelvis en oranje ruige vis. Je zult niet al deze soorten vis op een sushi-menu vinden, maar tonijn en makreel zijn gebruikelijk. De zorg is dat te veel kwik het zich ontwikkelende brein en zenuwstelsel van een baby kan beschadigen. De vrouwen die zwanger zijn zouden sushi moeten vermijden die met rauwe vis wordt gemaakt om het risico van parasitische besmetting te verminderen. Hoewel de kans om ziek te worden van sushi klein is, zijn de gevolgen ernstig genoeg dat het het beste is om het veilig te spelen en rauwe vis te vermijden.