Rugpijn kan erg vervelend zijn, vaak weet je ook niet meer hoe je moet zitten, staan of lopen, omdat je erg veel last hebt. Rugpijn is vaak redelijk onschuldig, maar kan pijn veroorzaken. Als onderstaande tips niet werken is aan te raden naar de dokter te gaan en je rug te laten nakijken.

Neem een andere slaaphouding aan

Als je rugpijn hebt, kan slapen oncomfortabel zijn en je ’s nachts wakker houden. Het kan een vicieuze cirkel worden, want als je niet genoeg slaap krijgt, kan je rugpijn erger aanvoelen. Ook een slechte slaaphouding kan de rugpijn verergeren. Probeer ’s nachts eens op je zij te liggen. Leg een kussen tussen je knieën om je ruggengraat in een neutrale positie te houden en je rug zo min mogelijk te belasten. Als je graag op je rug wilt slapen, schuif dan een kussen onder je knieën. Daarnaast is het val belang op een goed matras te liggen.

Maak een afspraak bij de chiropractor

Maak een afspraak bij chiropractor Amsterdam. Een chiropractor verhelpt eventuele verstoringen in het zenuwstelstel en de wervelkolom. Een chiropractor is niet alleen goed als behandelaar voor pijn in de rug, maar ook voor een optimale gezondheid betreft je gehele houding.

Maak een afspraak bij de fysiotherapeut

Fysiotherapeuten leren je in welke houding je het beste kunt zitten, staan en bewegen op een manier om je ruggengraat het minst te belasten. Daarnaast leren ze je oefeningen aan die de kernspieren in de rug versterken. Een sterke kern is een van de beste manieren om rugpijn in de toekomst te voorkomen. Studies tonen aan dat wanneer je je kracht, flexibiliteit en uithoudingsvermogen vergroot, de rugpijn afneemt, maar dat kost tijd.

Hot/cold pack

Een ijs pack kan helpen om de pijn en de eventuele ontsteking te verminderen. Breng het ijs pack meerdere keren per dag voor maximaal een half uur aan. Wikkel het ijs pack in een dunne handdoek om je huid te beschermen. Schakel na een paar dagen over op warmte. Breng een warmtekussen of warmtepack aan om je spieren te helpen ontspannen en de bloedstroom naar het getroffen gebied te verhogen. Je kan ook in een warm bad proberen gaan, die helpt om te ontspannen. Let op, slaap nooit op een verwarmingskussen om brandwonden en weefselbeschadiging te voorkomen.